Da li ste vi zaduženi za izveštavanje o postignutim rezultatima na društvenim mrežama? Da li vam je potrebno da razvijete sistem izveštavanja?
Znajući kome podnosite izveštaje i koje informacije oni traže, pomoćiće vam da unapredite proces i omogućiti dostavljanje izveštaja na vreme.
U narednih nekoliko koraka saznajte kako to i da postignete.
#1 Identifikujte interesne grupe i ciljeve
Prvi korak je da uradite brzu reviziju vašeg trenutnog procesa izveštavanja i saznate koje interesne grupe dobijaju vaše izveštaje. Kada znate kome šaljete izveštaje i zašto, bićete sigurni da će vaši izveštaji biti od koristi svima koji su uključeni u taj proces.
Saznajte ko dobija vaše izveštaje o social media rezultatima u vašoj firmi. Možda šaljete izveštaj jednoj osobi, ali ona ih možda dalje forwarduje. Takođe, različiti timovi imaju različite potrebe.
Dalje, otkrijte koje aspekte vaši izveštaji podržavaju, da ne bi gubili vreme na izveštavanje o pokazateljima koje niko ne koristi. Razgovarajte sa ljudima koje izveštavate i saznajte njihove potrebe i želje, kao i kakvo je trenutno stanje vašeg procesa izveštavanja. Na taj način ćete uvideti da li se neki ciljevi preklapaju i uspećete da identifikujete određene zajedničke oblasti interesovanja.
Ako ste vi vlasnik firme i jedini korisnik izveštaja o social media rezultatima, identifikujte koje to performanse želite da pratite i kako možete te informacije iskoristiti. Pokušajte da izdvojite nekoliko jasnih ciljeva, što će olakšati proces u kasnijim koracima.
#2 Odlučite koje pokazatelje želite da pratite
Prilikom odlučivanja šta da uključite u svoje izveštaje, pronađite pokazatelje koje možete koristiti u različitim situacijama i koje imaju neku poslovnu korist za vaše zainteresovane strane. Samo zato što možete da izveštavate o nečemu, ne znači da i treba. I što više pokazatelja uključite u svoje izveštaje sad, više pokazatelja ćete morati da pratite u budućnosti.
Sledeći pokazatelji su oni koji su zaista bitni:
- Domet ili izloženost: izmerite veličinu potencijalne publike;
- Angažovanje: analizirajte količinu i vrstu angažmana koju vaši nalozi i objave dobijaju;
- Publika: saznajte ko najviše učestvuje u konverzacijama, uključujući najaktivnije korisnike i influensere;
- Sadržaj: pratite vaše najbolje, ali i najlošije objave.
Pokazatelje koje pratite i koristite zavise od vaših potreba kao i društvene mreže, ali ovo su neki osnovni i najvažniji pokazatelji koje treba pratiti od samog početka. Naravno da ćete imati potrebu i za nekim specifičnijim pokazateljima, u zavisnosti od zahteva interesnih strana, ali potrudite se da izbegnete povremeno ručno računanje i praćenje pokazatelja, osim ako oni zaista u tom trenutku nisu važni. Kasnije ćete zažaliti zbog toga, jer je potrebno dosta vremena za specijalne kalkulacije, pogotovo jer nećete biti sigurni kako ste to prošli put uradili.
Najvažnije je da budete konzistentni. Uverite se da izveštavate o istim pokazateljima na isti način svaki put. Prikažite promene u procentima, kako bi korisnici izveštaja lakše tumačili rezultate.
#3 Izaberite odgovarajuće alate
Postoji mnogo alata za merenje social media rezultata koje možete koristiti. Ali, samo nekoliko njih vam može obezbediti precizne informacije koje su vam potrebne.
Morate znati da nijedan alat neće ponuditi baš sve što vam je potrebno. Postoji mnogo načina da analizirate ove podatke, jer svaki alat ima drugačiju perspektivu. Plus, podaci o nastupu na društvenim mrežama su daleko od savršenih i vrstu informacije koju možete dobiti iz određenog social media kanala varira u zavisnosti od kanala.
Prilikom odabira alata koji ćete koristiti, bitno je da znate sledeće:
- Odakle prikuplja podatke?
- Kakvu vezu ima sa društvenim mrežama?
- Da li uključuje pokazatelje o mrežama za koje su vam potrebni podaci?
- Koje karakteristike i mogućnosti nudi?
- Koliko dugo postoji? Koji su njegovi planovi razvoja u narednih 2 – 5 godina?
Važno je da će izabrani alat biti dostupan dugo i da će se vremenom razvijati, da ima pristup kvalitetnim podacima i da ima tim koji će biti tu za sve vaše nedoumice. Društvene mreže se stalno i brzo menjaju, tako da je bitno da se i odgovarajući alati razvijaju uporedo sa njima.
Sačuvaćete mnogo vremena ako koristite jedan, ili eventualno par alata za dobijanje neophodnih informacija, umesto da idete od jednog do drugog tražeći iste. Nekada je bolje platiti i nešto više za jedan dobar alat koji će vam omogućiti prikupljanje informacija za više društvenih mreža na jednom mestu. To vam štedi i vreme i trud, a i štiti od stresa, tako da se svakako isplati.
#4 Izaberite optimalni vremenski okvir za izveštavanje
Pronalaženje pravog ritma za izveštavanje može biti veoma teško. Vrlo je verovatno da ćete neke izveštaje podnositi mesečno, a neke druge mnogo češće ili pak ređe. Takođe ćete morati podneti i godišnji izveštaj, kako to biva, u decembru ili januaru. Pitanje je kako postići to sve a da ne provodite 40 sati nedeljno u pravljenju izveštaja?
Za većinu pokazatelja nije potrebno praviti nedeljne izveštaje. Ali ako neko to od vas traži, uđite malo dublje u zahtev. Šta je to što je njima zaista potrebno da znaju? Možda samo žele da znaju top objave te nedelje da bi videli kako nova kampanja funkcioniše ili možda da saznaju kako je nov proizvod prihvaćen. Ako je to u pitanju, do tih informacija možete doći i bez detaljnog pripremanja izveštaja. Ili možete prihvatiti nedeljne izveštaje koji će obuhvatati nekoliko najvažnijih pokazatelja koji će vam omogućiti da odgovorite na ključna pitanja.
Mesečni izveštaji su najčešći i najkorisniji kada su u pitanju društvene mreže. Oni izjednačavaju pojedinačne dnevne oscilacije i omogućavaju da se na najbolji način sagleda kako stvari funkcionišu od meseca do meseca. Oni takođe pružaju bolji uvid u sezonskim obrascima, nego što to čine nedeljni izveštaji.
#5 Razmislite o posebnim zahtevima
Ponekad ćete dobijati zahteve za podacima koji nemaju previše smisla. Ne morate uvek da ispoštujete te zahteve, barem ne tačno onako kako glase. Pažljivo razmislite o tome šta se od vas traži i da li na osnovu pokazatelja koje već pratite možete odgovoriti na postavljena pitanja. Pogledajte da li raspolažete alternativama pre nego prihvatite nešto novo.
Ali, šta ako se radi o zahtevu neke veoma važne osobe i da je u pitanju veoma jedinstveni izveštaj? To je već do vas. Neki pojedinačni zahtevi trebaju biti ispoštovani. Na primer, ne možete reći NE vašem direktoru. Sa druge strane, ako je u pitanju neki zanimljivi ili koristan zahtev, možda će vam kasnije koristiti za neke druge stvari. Pokušajte da budete razumni u donošenju odluka šta prihvatate a šta ne, jer ako sad otvorite ta vrata, možda nikad nećete biti u mogućnosti da ih zatvorite.
Ako se bavite social media marketingom, verovatno provodite dosta vremena izveštavajući o ostvarenim rezultatima. Sa izgrađenim sistemom izveštavanja, možete pojednostaviti ovaj proces. Da biste to uradili, procenite svoju trenutnu situaciju, napravite pametne izbore o alatima i pokazateljima koje ćete koristiti, i budite selektivni u izveštavanju od sada. Bićete zahvalni sebi za par meseci!